AppelbergContent marketingDigitaltLäsvärt

Webbplatsen är navet i din kommunikation

By April 11, 2022 No Comments
Hemsidan är den centrala kanalen i ditt företags kommunikation


Den mest centrala kanalen i ditt företags kommunikation är webbplatsen. Den är navet dit alla de andra kanalerna leder och det är ofta där du säljer dina produkter eller tjänster. Därför är det viktigt för er som företag att den lever upp till besökarnas förväntningar, och allra helst överträffar dem.

Oavsett om du har en enkel eller komplex webbplats med mängder av funktionalitet bör den ha ett innehåll som besökaren kan förstå, ta till sig och agera utifrån. Om besökaren upplever en webbplats som enkel, tydlig och användarvänlig kan du vara säker på att det ligger mycket arbete bakom. Tekniskt behöver den vara snabb och intuitiv att navigera. Innehållsmässigt är det upp till dig att inventera, prioritera och strukturera – med målgruppen i fokus.

Lev upp till förväntningarna

Chansen att någon aktivt söker upp din webbplats, stannar kvar i timmar och berättar om den för sina vänner som i sin tur vallfärdar dit – tja, den är ganska liten. Du behöver söka upp målgruppen där den finns – om det så är i sociala medier, något forum eller på ett event – och locka dem till webbplatsen. Lyckas du med att locka någon ända hem till dig får du inte slarva bort den möjligheten.

För oss som jobbar med content marketing är det självklara sättet att skapa content med storyn i fokus. Oavsett om du försöker sälja it-konsulter eller skruvar vill kunden veta hur tjänsten eller produkten fungerar i verkligheten. Tänk utifrån perspektivet ”hur” och inte ”vad”. Vilka andra använder sig av lösningen och hur gör de? Om du skapar förtroendegivande content med tydliga call to actions hjälper du kunden att ta ett köpbeslut, men du bygger även ert varumärke genom att bjuda på kunskap och visa er expertis.

Stötta genom hela kundresan

När besökarna hittar till er webbplats befinner de sig i olika stadier av sin köpresa. Vissa kanske kommer i kontakt med er för första gången, medan andra har kommit längre och gärna vill prata med en säljare. Se till att du har content som motsvarar alla de olika behov som besökarna har. Ett marketing automation-system är ett bra sätt att hitta rätt och hela tiden hålla din målgrupp i handen. Det är också viktigt att jobba med relaterat content på webbplatsen för att se till att besökarna aldrig hamnar i en återvändsgränd och lämnar webbplatsen för att de inte vet vad de ska göra härnäst.

Några av Appelbergs case där vi har hjälpt kunden med deras digitala komnunikation.
Vill du veta mer?

Din webbsida är central i din företagskommunikation. Låt oss hjälpa dig att berätta ditt företags historia på ett sätt som engagerar, konverterar och naturligtvis är optimerat. Kontakta oss så berättar vi mer.