AppelbergContent marketingFilmLäsvärtVi på Appelberg

Appelberg tipsar: 10 tips för bättre filmcontent

By October 1, 2021 No Comments
Känslor är nyckeln till engagemang och ingen medieform är bättre på att väcka dem än film. Det finns studier på hur vi tar emot budskap och film slår text med hästlängder gällande ta till sig information.

Visste du att:

  • 90 procent av den information som bearbetas av hjärnan är visuell.
  • Människor minns 95 procent av budskapet i en film jämfört med 10 procent i en text.
  • I genomsnitt spenderar vi 88 procent längre tid på en webbsida med rörligt innehåll.
  • Konsumenter som ser en produkt i rörligt format är 85 procent mer benägna att köpa den.

Men film eller rörlig bild i sig är ingen garanti för konvertering. Liksom gällande allt digitalt innehåll behöver du presentera rätt film, till rätt besökare, vid rätt tidpunkt och på rätt sätt. Det är en konst och för att lyckas krävs en strategi byggd på statistik och erfarenhet.

En bra berättelse räcker inte
Fundera igenom vad du vill säga, på vilket sätt, och vad målet med videon är. Ska den få tittaren att omvärdera sin bild av företaget, vilja köpa en produkt eller förstå hur ett system fungerar? Försök att komma underfund med vilken situation tittarna befinner sig i när de får chansen att se din film.

Kom ihåg att en stark berättelse är vital, men inte tillräcklig. Det viktiga är hur den berättas, allt i filmen förmedlar nämligen någonting från bildval till ljud, rörelser och blickar. Om du vill öka chanserna för att människor ska relatera till ditt budskap ska du satsa på ett ärligt sådant.

“Kom ihåg att en stark berättelse är vital, men inte tillräcklig. Det viktiga är hur den berättas, allt i filmen förmedlar nämligen någonting från bildval till ljud, rörelser och blickar. Om du vill öka chanserna för att människor ska relatera till ditt budskap ska du satsa på ett ärligt sådant.”
Elin Sahlström, VD Appelberg

10 tips när du använder dig av rörlig bild: 

1. Utseendet spelar roll. Hur du väljer att berätta en historia är avgörande för hur effektfull den blir. Det betyder inte nödvändigtvis att en film måste vara spektakulär för att lyckas utan att allt ögat ser förmedlar något.

2. Glöm inte ljudet. Vi ser faktiskt med våra öron också. Undermåligt ljud signalerar bristande kvalitetstänk, även om det så gäller enkla och korta klipp för sociala medier. 

3. Informera inte – visa! Även en underhållande film ska syfta till att lösa dina kunders problem. Men skriv inte på näsan utan satsa på ”show, don’t tell”. 

4. Känslor framför logik. Vill du beröra mottagaren gör du det bäst på ett emotionellt plan, snarare än ett rationellt. Film är perfekt för detta, se till att utnyttja det. Att få se en nöjd kund bygger högre trovärdighet för ditt företag än när mottagaren läser ett citat från en nöjd kund. Vi läser av känslorna som förmedlas via blickar, kroppspråk, leenden.  

5. Var transparent. Ju ärligare du är i din film, desto större är chansen att människor relaterar till den. Tänk på att det ofta är de spontana och mänskliga ögonblicken som når ända in i målgruppens hjärta. 

6. Kort är kraftfullt. Du har bara några sekunder på dig att fånga tittarens uppmärksamhet och fyra minuter film kan kännas som en evighet. Se därför till att inkludera kortare versioner i filmstrategin, som kan fungera som relationsbyggande dörröppnare till mer omfattande innehåll.

7. Våga återanvända. Genom att se film som en integrerad del i kommunikationsstrategin öppnar sig nya möjligheter för hur materialet kan återanvändas och samarbeta med annat innehåll. Till exempel kan delar av en livesändning användas i en bloggtext och en casefilm bli en del av ett nyhetsbrev. 

8. Tänk mobilt. Tänk mobilt. En väldigt stor del av din målgrupp kommer att se din film på mobilen, därför är det viktigt att du bjuder på en mobilanpassad upplevelse. 

9. Kom ihåg distributionen. Precis som du sökmotoroptimerar texter, kom ihåg att även optimera filmer för Google, när du publicerar dem på Youtube. 

10. Mät resultatet. För att förstå vad som fungerat och inte behöver du följa upp hur det gått för din film. Hur hittade mottagaren till den, hur lång var visningstiden och vad hände sedan?

Film och distribution är viktiga byggstenar i content marketing. Du kan producera content med hög kvalitet, men utan riktig distribution kan du misslyckas med att nå ut. Vi på Appelberg vet hur man skapar ett buzz med strategier för organsik räckvidd och engagemang.

gabiella dahlstedt

 

Vill du veta mer?

Mitt namn är Gabriella Dahlstedt och jag är tf CEO.

Kontakta mig gärna på [email protected] | +46 (0)76 527 54 49

Kontakta mig
Vill du få fler tips, inspiration och insikter inom content marketing? Anmäl dig till vårt nyhetsbrev